Concert review: Roger Waters | 19 juni 2018

Roger Waters

Op 18 en 19 juni stond Roger Waters in een uitverkochte Ziggo Dome met zijn Us + Them Tour. Op dinsdag 19 juni was ik hierbij om de zanger/bassist van Pink Floyd live te bewonderen. Ik had Roger Waters nog niet eerder live gezien, maar wist dat ik een grootse show kon verwachten. Mijn vader was wel al eerder bij een show geweest en vond dat ook ik dit eens mee moest maken.

Roger Waters

Ik had een prachtig plekje op de eerste ring recht tegenover het podium. Ik ga eigenlijk altijd voor een staanplaats maar omdat ik wist dat het een show zou zijn met veel beelden, licht, effecten en vliegende attributen had ik een zitplek. Het groote voordeel van een zitplaats is dat je zeker bent van je plek en je niet op tijd hoeft te komen om het goed te kunnen zien. Omdat het erg druk was in de Bijlmer, in verband met het concert van Roger Waters, de show van Beyonce in de Johan Cruijf Arena en Demi Lovato in AFAS Live, was niet iedereen op tijd binnen en begon de show wat later dan gepland. Omdat ik zelf ook wat aan de late kant was, vond ik dit zeker niet erg.

Roger Waters

De show begon met het nummer Speak To Me, dat gespeeld werd van een bandje. Roger Waters kwam met zijn band het podium op en begon aan de eerste helft van de show. Deze helft bestond uit dertien nummers. Tien van de dertien nummers waren Pink Floyd nummers. De overige drie waren solo nummers van Roger Waters. Van te voren had ik weinig geluisterd naar de muziek van Roger Waters en Pink Floyd. Ik had verwacht dat ik de nummers tijdens de show wel zou herkennen omdat mijn vader het thuis regelmatig aan heeft staan, helaas viel dit erg tegen. Tijdens de eerste helft was er eigenlijk geen enkel nummer dat ik kende (shame on me) behalve het laatste nummer.

Roger Waters

Roger Waters

Het laatste nummer tijdens de eerste helft was Another Brick In The Wall (Part 2 & 3). Er kwamen 12 kinderen het podium op in oranje overal. De kinderen dansden op het nummer en sommigen playbackten/zongen mee. Tijdens het nummer vroeg ik me af waar deze kinderen gecast waren, want het ging niet volledig vlekkeloos. Toen het nummer af was vertelde Roger dat het Amsterdamse kinderen waren. In elke stad waar hij optreedt laat hij een aantal kinderen mee doen. De helft van de kinderen hadden tijdens de show op 18 juni in Amsterdam ook al mee gedaan. De andere helft was deze avond voor het eerst. Ik vind dit echt een heel leuk initiatief en heb echt bewondering voor deze kinderen die in een uitverkochte zaal op het podium hun ding doen.

Roger Waters

Toen de tweede helft begon kwamen er doeken naar beneden waar een gebouw op geprojecteerd werd. Ik had de constructie tijdens de eerste helft al zien hangen en door de foto’s die ik voorbij had zien komen van de show van de dag ervoor had ik al een idee van wat er ging komen. Bovenop het gebouw vloog een klein varkentje. Dit vond ik een leuk detail. Het eerste nummer van de tweede helft was Dogs. Hierna volgde Pigs (Three Different Ones). Tijdens Pigs vloog er een super groot varken, aangestuurd door drones door de zaal. Het varken deed twee rondjes door de zaal en kwam vlak voor ons langs. Iets verderop raakte hij zelfs het publiek.

Roger Waters

Roger Waters

Het derde nummer dat ze speelden was Money. Eindelijk een nummer dat ik écht goed ken. Gevolgd door Us and Them, wat tevens ook de naam van de tour is. Na een aantal nummers gespeeld te hebben met ‘het gebouw’ in het midden van de zaal begonnen de schermen te bewegen waarna ze uiteindelijk weggingen. Vervolgens kwam er een ronde drone die vrij lang door de zaal bleef vliegen. Naar mijn idee eigenlijk iets te lang. De tweede show helft bestond uit negen nummers, waaronder een toegift van twee nummers. Tijdens Eclipse werd er een grote prisma geprojecteerd met lasers. In de loop van het nummer kwam er ook een regenboog doorheen. Dit vond ik het mooiste element in de show.

Roger Waters Roger Waters

Voordat de band het encore ging spelen verlieten ze het podium niet. Ze bleven staan en Roger Waters vertelde over zijn herinneringen aan Amsterdam. Over hoe hij jaren terug had opgetreden in Paradiso, over het witte fietsenplan dat in die tijd werd geïntroduceerd in Amsterdam, en over zijn Nederlandse manager die de band op liet treden op basisscholen om zo wat extra geld te verdienen. Ik vind het altijd leuk wanneer artiesten een verhaal vertellen dat spontaan over komt. Hij zal dit verhaal tijdens de aankomende twee shows op 22 en 23 juni waarschijnlijk net zo ‘spontaan’ weer vertellen, maar dat maakt het niet minder leuk om naar te luisteren. Het toegift van de show bestond uit Mother en Comfortably Numb.

De show van Roger Waters is verreweg de grootste show die ik ooit heb gezien. De muziek van Roger Waters en Pink Floyd in combinatie met alle showelementen er omheen zorgden voor een onvergetelijke avond en volgens mijn vader voor een belangrijk deel van mijn opvoeding 😉