Concert Review: Alt-J | 12 juni 2017

Alt-J

Om hun nieuwe album, Relaxer, te presenteren aan het publiek, stond Alt-J gisteravond in de Jupiler Zaal van Poppodium 013. Waar ze normaal optreden in zalen als Ziggo Dome en Afas Live, traden ze gister op voor maar 700 man. Het was dus een kleine intieme show. Precies waar ik van hou.

Het voorprogramma van Alt-J was Lea Porcelain, een Duits duo. Omdat ik nog heerlijk zat te eten bij The Talk (echt een aanrader) heb ik het grootste deel van de set van Lea Porcelain moeten missen. Tegen de tijd dat ik in de zaal was hadden ze nog twee nummers te spelen. Wat ik van de muziek heb gehoord vond ik erg leuk. De stijl van Lea Porcelain sluit ook goed aan bij die van Alt-J. Wat ik jammer vond is dat het erg donker was op het podium en je de artiesten dus bijna niet kon zien.

Alt-J

Toen Alt-J het podium op kwam begonnen ze met het nummer 3WW, dit is ook het eerste nummer van hun nieuwe album Relaxer. Ik vind het album minder dan de voorgaande twee en 3WW is samen met In Cold Blood mijn favoriete nummer van dit schijfje. Omdat op het album maar acht nummers staan speelden ze gelukkig veel van hun oude werk. Dit is ook waar ik op gehoopt had. Ze speelden vijf van de acht nieuwe nummers. (Klik hier voor de volledige setlist.) Toen ze wilden beginnen met In Cold Blood ging er helaas iets mis met de techniek en moest dat dus even opgelost worden. Maar de mannen van Alt-J hadden geen idee hoe ze deze tijd op konden vullen. Ze wisten bijna niks te zeggen en dit kwam erg ongemakkelijk over. Uiteindelijk vulden ze de tijd op met gitaarspel en werd de show daarna weer hervat.

Buiten het feit dat de mannen wat ongemakkelijk overkomen op het podium is hun muziek live wel erg goed. Wanneer ik ze bezig zie valt het me pas op hoe ingewikkeld sommige nummers eigenlijk zijn. Wel vind ik het jammer dat van de vier keer dat ik ze nu gezien heb, er weinig verschil was in hun performance. Maar ondanks dat zou ik ze graag nog een keer live zien. Gewoon omdat hun muziek erg goed is en live geweldig overkomt.