Concert review: Beartooth | 19 november 2016

Versie 2

Afgelopen jaar heb ik Beartooth zien optreden als support act van Bring Me The Horizon. Ik volgde de band al een tijdje en was blij ze eindelijk live te zien. Nog blijer was ik, toen ik hoorde dat de band een headline show zou geven in Nederland. Afgelopen zaterdag vond de show plaatst in Het Bolwerk in Sneek.

Ik was eerder nog nooit in Het Bolwerk geweest, en vind het altijd leuk om nieuwe plaatsen te bezoeken. Ik vond Het Bolwerk een leuke zaal. Wel was ik erg verrast door de ruimte die aan de zaal vast zat en door de smalle, maar lange, ruimte voor het podium. Jammer vond ik het dat doordat de zaal zo smal was, er snel een deel van het podium weg viel achter de geluidsboxen. Verder vond ik de indeling erg prettig. De verkoop van de merch vond achterin de zaal plaats, waardoor het verlaten van het gebouw na de show via de garderobe soepel verliep.

Versie 2

De opener van de avond was de band Trash Boat, een Britse pop punk band. Ik had van te voren nog niet naar de muziek van Trash Boat geluisterd, dus had geen idee wat mij te wachten stond. Toen de band op het podium kwam deed het mij erg denken aan een bandje dat repeteert in de garage van hun ouders, zoals vaak te zien is in films. De zanger van de band vond ik niet erg sterk. Ook vond ik alle nummers erg op elkaar lijken. Als ze zes keer hetzelfde nummer gespeeld hadden, had ik dit waarschijnlijk niet eens gemerkt.

Versie 2

Het tweede voorprogramma was de band Vanna, een post-hardcore band uit Boston. Een goede opwarmer voor de show van Beartooth. Doordat een oud klasgenoot van mij werkzaam is bij Het Bolwerk, kon ik de show van Vanna bekijken vanaf de zijkant van het podium waar het geluid geregeld wordt. Ik vond het erg leuk om een show eens van een ander perspectief te zien. Op deze manier kon ik de band zien, maar ook  een deel van het publiek.

Versie 2

Om kwart voor 10 kwam Beartooth het podium op. Al meteen tijdens het eerste nummer ontstond er een moshpit en werd er gecrowdsurft. Dit hield tijdens de rest van de show ook niet meer op en werd sterk aangemoedigd door Caleb, de leadzanger van de band. Beartooth speelde veel nummers van hun meest recente album ‘Aggressive’. Helaas kende ik deze nummers niet goed. Voor de meeste fans in de zaal was dit niet het geval en werden de nummers van begin tot eind mee geschreeuwd. Van de wat oudere nummers, van het album Disgusting, heb ik het meest kunnen genieten, maar dat komt natuurlijk doordat ik deze beter kende. Al met al vond ik het een geweldige show en zou ik de band graag nog een keer live zien spelen.