Review: YAMATO Drummers | 13 november 2016

fullsizeoutput_1f40

Ik vind het geweldig om nieuwe dingen uit te proberen. Vooral op muzikaal gebied. Op Facebook kwam ik het evenement van de Yamato Drummers, een Japanse drum groep, in Q-factory tegen. Ik was erg benieuwd wat naar wat dit precies zou zijn en ben er ook zonder voorbereiding heen gegaan. Ik had geen idee wat mij te wachten stond.

Na wat gedoe met niet rijdende trams kwamen we dan eindelijk aan bij Q-factory. De show vond plaats in de grote zaal, welke gevuld was met stoelen. Toen de show begon kreeg ik al snel een theater-feeling, alsof ik bij de Lion King zat. Maar alleen het drummen, anderhalf uur lang, leek me toch wel wat saai. Gelukkig kwam na het eerste nummer de introductie, waaruit bleek dat de show meer inhield dan alleen het drummen. De introductie werd grotendeels in het Nederlands gedaan. Tijdens de introductie, en de rest van de show, werd veel gebruik gemaakt van humor. Dankzij deze humor heb ik zonder moeite mijn aandacht bij het optreden kunnen houden en heb ik mij geen minuut verveeld.

Buiten het drummen om werd er informatie gegeven over de verschillende trommels, ook wel ‘taiko’ genoemd. Ook werd er een workshop taiko drummen gegeven. Het publiek kon mee doen door op hun benen te trommelen en mee te schreeuwen. Dit werd dan ook, verrassend genoeg, door iedereen enthousiast gedaan. Vervolgens mochten er ook een aantal vrijwilligers op het podium een echte taiko bespelen. Dit was erg grappig op te zien.

Na de show stonden de Japanse artiesten meteen bij de uitgang van de zaal, om nog even een praatje te maken met de bezoekers en om nog op de foto te gaan. Natuurlijk heb ik dit ook gedaan, wat resulteerde in een prachtige foto.

fullsizeoutput_1fa7

Het doel van de artiesten was; hun enthousiasme overbrengen op het publiek om vervolgens het publiek net zo enthousiast te krijgen. Dit is ze zeker gelukt. En ik kan het iedereen aanraden om eens een Yamato show te bezoeken.

(Het was helaas tijdens de show niet toegestaan om foto’s en video’s te maken.)